/

/

Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

/

/

Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

/

/

Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

/

/

Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

Vårt delingshjørne

Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

20. desember 2024

Teknologiledelse

Innholdet i denne artikkelserien var først et tema i "Morgenkaffe med Alv". Les mer om artikkelserien nederst i artikkelen.

Hvordan du avslutter et møte eller en workshop er like viktig som hvordan du åpner det. En god avslutning gir deltakerne en følelse av fullføring, tydelighet og motivasjon for å følge opp det som er besluttet. Det handler om mer enn å si «takk for nå» – det handler om å forankre innsikten, anerkjenne bidragene, og samle tilbakemeldinger som kan forbedre fremtidige samlinger.

I denne artikkelen ser vi på to teknikker som gjør avslutningsfasen meningsfull og engasjerende: checkout, som gir deltakerne en personlig refleksjon og følelsen av å bli hørt, og retrospektiv, en strukturert tilbakemeldingsøvelse som bidrar til læring og forbedring over tid.


Checkout

Checkout gir deltakerne en anledning til å dele sine siste tanker, følelser eller innsikter før de forlater møtet. Dette kan være så enkelt som å be alle si ett ord som oppsummerer hvordan de føler seg, eller en kort setning om hva de tar med seg videre. Denne øvelsen gir ikke bare verdifull innsikt til møtelederen, men hjelper også deltakerne med å sette en personlig sluttstrek for møtet. Det skaper en følelse av helhet og respekt for hver enkelt sin opplevelse.


Retrospektiv

En retrospektiv er en mer strukturert refleksjonsøvelse som passer godt etter lengre møter, workshops eller prosjekter. I Alv gjør vi for eksempel alltid en retrospektiv i våre AlvOps-møter, møte der alle i Alv kan være med å diskutere det operative og strategiske arbeidet i Alv. I en retrospektiv ser deltakerne tilbake på hva som fungerte bra, hva som kunne vært gjort bedre, og hvilke konkrete tiltak som kan iverksettes for å forbedre fremtidige møter. Retrospektiv gir ikke bare mulighet til forbedring, men skaper også en kultur for kontinuerlig læring og samarbeid.

En velstrukturert avslutning er mer enn bare en formalitet – det er en investering i fremtidig samarbeid.

Ved å avslutte møtene med checkout og retrospektiv, viser du at deltakernes opplevelse og tilbakemeldinger er viktige. Dette styrker engasjementet over tid og legger grunnlaget for enda mer produktive og inkluderende møter fremover.

Så sett av tid til en god avslutning og gjør det meningsfylt.

En velstrukturert avslutning er mer enn bare en formalitet – det er en investering i fremtidig samarbeid. Ved å bruke checkout kan du sørge for at hver deltaker får en stemme, mens retrospektiver gir rom for læring og utvikling. Sammen skaper disse teknikkene en kultur for kontinuerlig forbedring og økt engasjement.

Med denne siste artikkelen har vi fullført reisen gjennom «Alle med»-metodikken, fra åpning til avslutning. Enten det handler om å skape engasjement, ta beslutninger eller sikre gode avslutninger, håper vi at denne serien gir deg konkrete verktøy og inspirasjon til å løfte møter og workshops til nye høyder. Husk – det viktigste er ikke bare å inkludere alle, men å få alle med!

Artikkelserien består av konkrete teknikker for å: åpne, gjennomføre, beslutte, og avslutte møter/workshops for å legge tilrette for mest mulig engasjement. Artikkelserien består av:

→ Start møtet riktig - få mer engasjement
Hvordan legge tilrette for gode diskusjoner
Hvordan sikre gode beslutningsprosesser
Hvordan bør du egentlig avslutte et møte?

Kanskje du liker:

Kanskje du liker:

Kanskje du liker:

Teknologiledelse

20. desember 2024

I denne artikkelen ser vi på to teknikker som gjør avslutningsfasen meningsfull og engasjerende.

Teknologiledelse

20. desember 2024

I denne artikkelen ser vi på to teknikker som gjør avslutningsfasen meningsfull og engasjerende.

Teknologiledelse

20. desember 2024

Noen ganger er det vanskelig å prioritere blant ideene, andre ganger kan uenigheter eller sterke meningsforskjeller i gruppen bremse fremdriften. Her er noen teknikker vi bruker for å sikre gode beslutningsprosesser.

Teknologiledelse

20. desember 2024

Noen ganger er det vanskelig å prioritere blant ideene, andre ganger kan uenigheter eller sterke meningsforskjeller i gruppen bremse fremdriften. Her er noen teknikker vi bruker for å sikre gode beslutningsprosesser.

Teknologiledelse

20. desember 2024

Når åpningen er vel gjennomført, og deltakerne er trygge og klare til å bidra, handler det om å legge til rette for strukturert samhandling.

Teknologiledelse

20. desember 2024

Når åpningen er vel gjennomført, og deltakerne er trygge og klare til å bidra, handler det om å legge til rette for strukturert samhandling.

Teknologiledelse

20. desember 2024

I denne artikkelen ser vi på to teknikker som gjør avslutningsfasen meningsfull og engasjerende.

Teknologiledelse

20. desember 2024

Noen ganger er det vanskelig å prioritere blant ideene, andre ganger kan uenigheter eller sterke meningsforskjeller i gruppen bremse fremdriften. Her er noen teknikker vi bruker for å sikre gode beslutningsprosesser.

Teknologiledelse

20. desember 2024

I denne artikkelen ser vi på to teknikker som gjør avslutningsfasen meningsfull og engasjerende.

Teknologiledelse

20. desember 2024

Noen ganger er det vanskelig å prioritere blant ideene, andre ganger kan uenigheter eller sterke meningsforskjeller i gruppen bremse fremdriften. Her er noen teknikker vi bruker for å sikre gode beslutningsprosesser.

Footer Logo

Når riktig partner utgjør all forskjell



822 704 042

Pløens gate 7

0181 Oslo

hei@alv.no

+47 91 92 92 18

Copyright ©2024. All rights reserved.

Footer Logo

Når riktig partner utgjør all forskjell



822 704 042

Pløens gate 7

0181 Oslo

hei@alv.no

+47 91 92 92 18

Copyright ©2024. All rights reserved.

Footer Logo

Når riktig partner utgjør all forskjell



822 704 042

Pløens gate 7

0181 Oslo

hei@alv.no

+47 91 92 92 18

Copyright ©2024. All rights reserved.

Footer Logo

Når riktig partner utgjør all forskjell



822 704 042

Pløens gate 7

0181 Oslo

hei@alv.no

+47 91 92 92 18

Copyright ©2024. All rights reserved.