Vårt delingshjørne
Marcus Sahlin
Pettersen
21. desember 2023
Vi ender året totalt sett med overskudd. Det er jeg veldig stolt over, fordi dette har vært et tøft år. Heldigvis ligger det mye positivt i utfordringer. Det tvinger oss nemlig til å utvikle oss, enten vi vil eller ikke.
Vi er langt unna å oppnå målene vi satte oss på begynnelsen av året. Likevel ender vi året med flere personer enn vi begynte året med, og vi har også økt omsetningen fra i fjor til i år. Vi har fortsatt å styrke både merkevare og rekkevidde, og vi har greid å være tro mot målene vi har i selskapet, med å bygge Norges mest attraktive konsulentselskap, gjennom åpenhet og ærlighet, samtidig som vi har det morsomt på veien.
Når man etter en stund ser tilbake på året som har gått, tror jeg det er to ting vi vil stå igjen med fra 2023.
Året hvor Alv tok store steg i å bli et mer profesjonelt og «skikkelig» selskap
At vi på tross av vanskelige tider har greid å beholde det som gjør Alv til Alv.
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har peiling på hva jeg driver med. Jeg har aldri prøvd å bygge Norges mest attraktive konsulentselskap før. Derfor leker vi selskap. Vi prøver oss frem og begår de fleste feilene selv, selv om det sikkert er veldig mange som har gjort dem før, som vi kunne lært av.
Å gjøre ting på denne måten er tung og vanskelig, men også morsom og inspirerende. Forhåpentligvis ender vi opp et sted som ikke er helt likt det alle andre gjør og er. Kanskje greier vi å bygge noe som er bedre, i alle fall for noen.
Etter hvert som vi vokser og utvikler oss, må vi likevel profesjonalisere oss på veien. Det som fungerte da vi var 15, fungerer ikke lenger nå som vi er 40.
Dette har vi jobbet veldig mye med i året som har gått. Det begynte med at vi var så heldige å få inn Erika Mckenzie i administrasjonen i begynnelsen av året. Det å få inn eksterne i vår egen lekekasse har vist seg vanskelig før, men med Erika gikk det som en drøm. Hun er sterk nok til å stå for det hun mener, sosial nok til å bli med i miljøet, og morsom nok til å bidra til god stemning, når det trengs som mest. Her kan du se første gang Erika var med i videoserien vår.
Uka etter at Erika begynte i Alv, ble hun med på skituren vår til Trysil. 25 Alver stuet inn på en hytte, i en helg med skikjøring, Alvfterski, middag på hytta og annen sosialisering, gjør at vi alle ble bedre kjent.
I år, som tidligere år, sparket vi i gang årets student internship med Alvs sommerfest. I år hadde vi tidenes beste sommerfest ute på en øy i Oslofjorden. Været klaffet 100%, og vi hadde en helt vanvittig bra dag, kveld, og for noen natt, ute i Oslofjorden. Her kan du se litt av hvor morsomt vi hadde det.
Årets fem studenter jobbet på Alvs nye interprosjekt, som også har fått innvilget Skattefunn-midler, nemlig Uvær. Vi har store planer for Uvær i året som kommer, og jeg gleder meg til å se hvor langt vi kan nå med planene vi har for fremtidens vær-app.
Høsten begynte på best mulige måte, med årets Blåtur. Allerede i januar i år bestemte vi oss for å nedskalere årets blåtur, da vi så det var mørke skyer i horisonten for IT-markedet i Norge. Vi kuttet derfor turen fra tre til to overnattinger, og begynte å se etter billigere alternativer enn det vi har gjennomført de siste årene.
Vi endte på det blide sørland og hadde en fantastisk helg der med både sosialisering, konkurranser, kåringer og masse moro. Du kan se mer fra blåturen vår her:
Oppdragsmessig har høsten vært tung. Aldri har vi opplevd mindre trykk i konsulentmarkedet, og de få stillingene som utlyses, er det enorm konkurranse om. Dessverre førte dette til at vi i høst har måttet legge den store satsingen vi har gjort innen sikkerhetstest/penetrasjonstest det siste året på is.
Bremsen i markedet førte også til at vi måtte gå til steget ved å permittere fire Alver. To innen sikkerhetstesting og to Alver med 2-4 års erfaring innen frontend-utvikling. Dette var svært tunge prosesser. Samtidig er jeg utrolig stolt over at vi turte å gjøre det vi gjorde, da vi gjorde.
Det var disse grepene som gjorde at vi vil greie å komme i mål i år med et positivt resultat. Det er også disse grepene som gjør at vi nå ser positivt inn mot 2024, og at vi fortsatt er et sterkt selskap, med de økonomiske musklene som må til for å videreutvikle det selskapet som vi ønsker å være og bli. Her kan du se refleksjonsepisoden vi publiserte i høst, hvor jeg og Kristin reflekterer over markedssituasjon, permitteringer og fremtiden.
Høsten var imidlertid langt fra helmørk, og en av de store oppturene var å få inn hele fem nyutdannede masterstudenter som graduates i selskapet i august. Med tanke på markedssituasjonen var det selvsagt skummelt å få ombord så mange juniorer. Derfor var det en enda større opptur at vi greide å finne oppdrag til alle fem raskt, og at alle fem fremdeles sitter i oppdrag, og at fire av fem allerede er sikret oppdrag også utover våren. Her kan du bli bedre kjent med graduatene våre.
En annen opptur i høst har vært alle de nye kundene vi har fått, og andre som vi har videreutviklet fra tidligere.
Alvs klart største kunde i dag er Norwegian. Her har vi gjennom året greid å vise noe av styrken som ligger i Alv, ved at vi har konsulenter som tar ansvar og bryr seg om kunden. Dette har resultert i at vi i dag besitter viktige roller hos Norwegian, noe som igjen gir oss muligheten til å gi enda mer verdi. I høst fikk vi også ut to graduates til Norwegian, og det er utrolig moro å se at de begynte å gi verdi tilnærmet umiddelbart.
Av nye kunder i år er både OnePark og Norges Skiforbund absolutt verdt å nevne. Hos begge kundene gikk Alv inn med team, og i løpet av svært kort tid greide vi å gi verdi til kunden. Prosjektet med Skiforbundet avsluttet hele året, ved at vi hadde lansering av sammenlagtlistene, og analyseløsningene vi har utviklet for dem, på kontoret vårt i går, torsdag 21. desember.
Hos Skiforbundet har vi greid å bygge tillit hos kunden. Gjennom å involvere kunden i standup hver morgen, har sammen med dem både greid å fokusere på løsningene som gir raskest og best verdi, samtidig som vi, etter hvert som prosjektet har utviklet seg, har avdekket svært mange nye muligheter for løsningene vi utvikler sammen. Vi håper derfor at det vil være mulig å fortsette samarbeidet med Norges Skiforbund også inn i 2024.
Selv om det har vært en tung høst, og at vi hele 8 (!) ganger i løpet av høsten har havnet på den ekstremt sure andreplassen i utlysninger vi har sendt inn konsulenter til, gleder vi oss til 2024. Jeg er sikker på at jobben vi har gjort i 2023 vil materialisere seg ytterligere i året som kommer. Jeg er sikker på at vi vil greie å lande nye kunder og prosjekter for våre Alver, og at vi også vil greie å fortsette å utvikle de kundene vi har.
Målet for 2024 er å både fortsette å vokse og å fortsette å utvikle oss som selskap. Alv er fortsatt i startgropa, og når vi greide å komme oss gjennom 2023 med både vekst og overskudd, er jeg sikker på at fremtiden ser veldig lys ut. I alle fall så lenge vi greier å fortsette å utvikle oss. Det som var bra nok i år, vil nemlig ikke holde til neste år. Da må vi bli enda bedre.
Avslutter med en link til årets siste episode.God jul og godt nyttår, så sees vi igjen i 2024.