Seriøs er ikke det samme som alvorlig
Marianne Wiik Øberg
04.07.2019
Ledelse
Bygge selskap

En blogg om hvordan å ha det morsomt på jobb!

Som nyutdannet, som konsulent, som leder eller som gründer. Uansett hvilken rolle jeg har hatt, har jeg alltid hatt samme mål for meg selv. Jeg skal ha det morsomt på jobb! 

 

Nå er det langt fra alle arbeidsoppgaver som er morsomme, men det betyr ikke at man ikke kan ha det morsomt på veien. Vi synes dette er så viktig at vi har inkludert det i strategien vår i Alv!

 

Hvorfor har vi det i strategien vår?

Jeg har det morsomst på veien når jeg jobber med folk jeg kjenner godt og vi sammen klarer å levere gode resultater. Det å kunne le sammen, ha selvironi på vanskelige dager og kunne feire suksesser sammen.

 

For meg handler det å ha det morsomt på veien om å ha en lett og uformell tone så ofte som mulig.

 

Vil en uformell tone gjøre at man lettere blir tatt for å være useriøs? Er det lettere å ta en alvorlig mann i dress seriøst?

 

Jeg mener nei. Det å bli tatt seriøst, handler om å ha tillit til kunnskapen og leveranseevnen din. Å ha tillit til at du kan lese og speile situasjonen. Det er en tid for alt - både humor og leveranser.

 

"Det er nemlig ikke slik at man leverer dårligere bare fordi man velger å ha det morsomt på veien"

 

Å være seriøs er ikke det samme som å være alvorlig!

Det er nemlig ikke slik at man leverer dårligere bare fordi man velger å ha det morsomt på veien. Heller motsatt.  Ved å være med å skape en kultur hvor både du og de rundt deg trives, er vi sikre på at man over tid både leverer bedre og blir mer effektiv enn de som bare ser på jobb som noe de skal komme seg gjennom.

 

I tillegg vil kunden bli adskillig mer glad i deg.

 

Så hva skal til for å skape et slikt arbeidsmiljø? I Alv har vi identifisert to viktige faktorer:

  • De nære relasjonene – Altså hvor godt du kjenner dine kollegaer og hvilken tone dere har mellom dere.
  • Bedriftskulturen – hvordan bedriften legger til rette for et miljø der trivsel og god stemning har en viktig plass.

 

De fleste tilbringer mer tid med kollegaene, enn med familien sin i løpet av en arbeidsuke. Å bli kjent med kollegaene din sosialt, med personene bak jobbtittelene, gir en helt annen arbeidshverdag enn hvis man holder det helt formelt hele tiden.

 

Folk som kjenner hverandre godt, tørr å være åpne og sårbare med hverandre, og gjør at man kan ha en uformell tone og bry seg på en helt annen måte. Flere av mine tidligere kollegaer, er i dag gode venner.

 

Vi tror dessuten at det er kombinasjonen av det sosiale og det faglige som skaper de beste konsulentene.

 

Bedriftskulturen ligger til grunn for hvilken oppførsel som blir sett på som akseptabel og hvilke verdier man som selskap etterlever. Reaksjonene man får om man lager litt moro i hverdagen, om man blir sett på som klovn eller humørspreder, kan være utslagsgivende for om man tør å by på seg selv igjen.  

 

Jeg mener at måten ledere opptrer ovenfor ansatte som finner på humoristiske sprell har noe å si.

 

"Vi tror dessuten at det er kombinasjonen av det sosiale og det faglige som skaper de beste konsulentene"

 

Så hva får selskapet igjen?

Å lage en bedrift med kultur for høye prestasjoner, som verdsetter god stemning og uformell tone, skaper et miljø der man leverer topp resultater, og har det morsomt på veien. Dette er for meg det beste arbeidsmiljøet! Dette skaper trivsel som gjør at folk ønsker å jobbe der lenge.

 

Konsulentene tar med seg bedriftskulturen ut i kundemiljøene, som gjør at kunden har lyst å jobbe videre med konsulenter som er med å lage et godt arbeidsmiljø. Dette skaper business.

 

Det er også bevist at latter er med å senke stressnivået i kroppen. Når du blir stresset sender kroppen ut hormoner som gjør at blodårene trekker seg sammen. En god latter har motsatt effekt, og gjør blodårene større. 

 

Du får altså friskere medarbeidere!

 

Som leder er en av mine viktigste oppgaver å ha pulsen på hvordan mine medarbeidere har det, og sørge for at man kan ha en god og åpen dialog rundt dette.

 

Og ingen spørsmål gjør dette bedre enn “Har du det morsomt på jobb?” 

 

Med ønske om en god og latterfull sommer til alle våre følgere!

Del denne artikkelen:
Marianne Wiik Øberg
Konsulentleder og Testleder