Nå analogiseres verden, er du klar?
Martin Keseler Barland
16.04.2020
Ledelse
Data og analyse

Som en gjennomsnittlig norsk bedrift i år 2030, har vi også fått med oss at vi må gjøre endringer for å henge med i markedet. Vi elsket å være del av den store digitale optimismen på 2010 tallet, vi gjorde desperate forsøk på å lykkes på 2020 tallet, men nå er det på tide å ta nye grep for ikke å dø ut i 2030.

Vi må tenke nytt, vi må tenke annerledes, vi må gå mer drastisk til verk. Vi ser kun en eneste utvei! Vi må analogisere kontoret og gå gjennom en fullverdig analog transformasjon.

Den perfekte bursdagsgave i disse analoge tider. Det og blyantspissere, ettersom blyantbudsjettet vårt har skutt i været.


For å komme i gang har vi ansatt vår egen analogiseringsdirektør, Trine, som har ansvaret for vår analoge strategi. Hun har ansatt analoge prosjektledere, analoge forretningsutviklere og flere som driver med analog markedsføring og analog HR, der sistnevnte gjør en kjempejobb! Antall ansatte har skutt i været nå som vi ikke lenger bruker digitale verktøy.

Utviklerne vår er superfornøyde med å kunne programmere på papir igjen, noe de ikke har gjort siden eksamen på NTNU. Vi ansetter stadig flere par med eneggete tvillinger for å henge oss på trenden med analoge tvillinger og det står en smed i garasjen som stadig blir bedre på å lage blokkjeder i forskjellige størrelser og design. Den perfekte bursdagsgave i disse analoge tider. Det og blyantspissere, ettersom blyantbudsjettet vårt har skutt i været.

Til slutt måtte folk finne seg i å faktisk gå de ti meterne bort til kollegaen sin om de hadde et spørsmål


Kommunikasjonen på kontoret ble fort en utfordring når Slack, Teams og alle telefoner ble tatt bort. Noen forsøkte seg på å bruke morse, men det ble for mange klager på støy. Noen dro det hakket lenger og begynte å sende røyksignaler fra hver side av kontoret, men her ble alle utrykningene til brannvesenet en for stor belastning på regnskapet vårt til at det kunne fortsette.

Til slutt måtte folk finne seg i å faktisk gå de ti meterne bort til kollegaen sin om de hadde et spørsmål. De måtte stå foran en annen ekte person og se dem i ansiktet mens de stilte et spørsmål og fikk svar.

Vi er ikke overrasket over at antall oppsigelser skjøt i været uken etter at den beslutningen ble tatt. Heldigvis jobber vår analoge HR avdelig beinhardt for å finne nye analoge designere og analoge rådgivere, for å fylle tomrommet etter de som slutter. HR har også vært stor pådriver rundt investeringen vår i Human Processing Manualization, som hjelper godt på for å analogisere organisasjonen vår og å holde antall ansatte oppe i disse tider.

2030 er her og vi er fremdeles i startgropa på vår analoge transformasjon

Selv om magefølelsen er vårt beste verktøy for å vite at det går riktig vei, mener eksperter at må vi må bruke data for å vite hvordan sjappa faktisk går. Derfor har vi ansatt Kris som vår "Head of Analog Analytics".

Her sliter vi imidlertid om dagen.

Først prøvde Lars seg på å bruke den gamle Casio-kalkulatoren sin, men han sa opp da vi tok den på dag to. Hanne måtte vi også la gå, for hun kunne skrive med så liten skrift at hun fikk plass til dobbelt så mange tall på hver side som oss andre, og vi kan ikke ha på oss et rykte om at vi driver med big data.

Tom? Han ville drive med deep learning, så han fikk sitt eget kontor i kjelleren og ingen har sett han siden.

Men selv om vi sliter med analog analytics om dagen gjør folkene våre som driver med menneskelig læring hvert fall stadig større fremskritt.
 
2030 er her og vi er fremdeles i startgropa på vår analoge transformasjon. En reise der vi sammen skaper en analog fremtid for oss og våre kunder. Og selv om gulvet er fullt av blyantspiss, taket har brannskader og ingen klarer å finne igjen Tom, håper vi i hvert fall at innføringen av ekte intelligens skal bære frukter i årene som kommer!

Del denne artikkelen:
Martin Keseler Barland
Manager Data og Analyse