Hvorfor investere i fremtidens kontor?
Marcus Sahlin Pettersen
06.07.2020
Ledelse
Bygge selskap

Denne uka signerte vi kontrakt på nye kontorer.

I disse tider, hvor mange vurderer å flytte til mindre kontorer og heller prioritere hjemmekontor, gjør Alv sin klart største investering noensinne, ved å signere splitter nye kontorer på 500 kvadratmeter.

I denne bloggposten vil jeg skrive om hvorfor jeg mener at kontorer er viktigere enn noensinne, men også hva vi mener er viktig for fremtidens kontor i konsulentbransjen.

Over 100 kvadrat per person

Som konsulentselskap er Alv vant til å ikke ha alle medarbeidere rundt oss hver dag. Teams, Slack og andre samarbeidskanaler har vært en naturlig del av hverdagen vår i mange år allerede. De fleste medarbeiderne i Alv sitter ute hos kundene våre mesteparten av tiden, hvor de bidrar til verdiskapingen hos dem. Dette betyr at vi på en vanlig hverdag gjerne ikke er flere enn 3-5 personer på kontoret. Likevel har vi nå inngått kontrakt på 500 kvadratmeter kontorlokaler på Youngstorget, sentralt i Oslo, hvor vi investerer store summer på å gjøre lokalene til noe helt spesielt.

 

Hvorfor investere i nye kontorer?

I et relativt nystartet konsulentselskap som Alv, er kulturbyggingen noe av det viktigste vi gjør. Vi er opptatt av at kundene våre skal få noe mer enn enkeltkonsulenter når de leier inn en konsulent fra Alv. Ved å leie inn en Alv, skal kunden få den samlede kompetansen i hele selskapet tilgjengeliggjort.

Det hjelper nemlig ikke å ha digitale samhandlingskanaler, hvis man ikke er gode til å samhandle med hverandre.

For å få til dette, må vi både kjenne hverandre og møte hverandre. Det hjelper nemlig ikke å ha digitale samhandlingskanaler, hvis man ikke er gode til å samhandle med hverandre.

Vi er overbevist om at jo bedre man kjenner hverandre, jo bedre muliggjøres samhandling. Og selv om det er mulig å bli kjent med hverandre digitalt, tror jeg de fleste er enige om at det skjer adskillig raskere hvis man møtes i den virkelige verden.

Siden hverdagen til de fleste i Alv innebærer å stort sett være ute hos kundene våre, betyr dette at vi trenger lokaler hvor Alvene kan møtes når muligheten byr seg. Sentrale kontorer som det er lett å komme seg til, er da en forutsetning.

Det nye kontoret vårt ligger på Youngstorget i Oslo, og det synes vi er midt i smørøyet. Det er kort å gå fra Jernbanetorget, og det er noe spesielt med miljøet på Youngstorget, med et yrende folkeliv og mange barer og restauranter med en gang du kommer ut dørene. Vi har jo allerede vært en stund på Youngstorget siden de gamle lokalene våre også ligger der, og det har absolutt gitt mersmak.

 

Korona har endret arbeidshverdagen til mange selskaper

Trolig blir arbeidsplassene mer fleksibel i fremtiden. Hjemmekontor er blitt mer akseptert og mange ønsker å gå for lokaler hvor det ikke er plass til alle medarbeidere samtidig. Dette kan bety at vi som konsulenter i fremtiden i større grad vil måtte jobbe fra andre lokasjoner enn lokalt hos kundene våre.

Egne, tilpassede kontorer har alltid vært viktig for Alv, og de er absolutt ikke blitt noe mindre viktige etter Koronas inntog.

Vi mener nærhet til kundene våre er viktig, og vi vil jobbe hardt for å sikre størst mulig grad av nærhet til dem også fremover, om vi sitter ute hos dem eller ikke.

Samtidig tror vi at den økte fleksibiliteten er noe Alv kan utnytte til å gi økt verdi til både kundene og medarbeiderne våre, ved at vi fremover i enda større grad vil kunne (og måtte) jobbe fra kontorlokalene våre, i stedet for kun ute i kundenes lokaler.

Egne, tilpassede kontorer har alltid vært viktig for Alv, og de er absolutt ikke blitt noe mindre viktige etter Koronas inntog.

Ved å tilby kontorlokaler som medarbeiderne ønsker å komme inn til, vil vi forhåpentligvis i fremtiden i enda større grad kunne dra nytte av det gode interne kompetansemiljøet vi har.

Vi ønsker å finne balansen mellom å sitte lokalt hos kunden på den ene siden, og å samle systemutviklingskompetansen internt hos Alv på den andre siden. På den måten vil vi både kunne kjenne på utfordringene og bli kjent med omgivelsene og folkene hos kunden, samtidig som vi er tett nok på hverandre til å kunne bruke hele kompetansene i Alv til å løse aktuelle problemer. På denne måten vil vi gi enda mer verdi til våre kunder.

 

Hvorfor tenker alle selskaper så likt når det kommer til kontorer?

Hvorfor er det blitt sånn at alle kjører standard vegg-til-vegg-tepper, som de plasserer et hav av hev-senk-pulter oppå, topper det hele med en rad med skap og et kaffeområde med en stol eller to? Ikke misforstå, det er mange fine og funksjonelle kontorer som er sånn, men jeg tror at de fleste selskaper ender opp med å velge et slikt kontorkonsept er fordi de aldri har tenkt utenfor boksen, eller har skjønt at de har muligheten til å gå for noe annet.

På den andre siden har du «Silicon Valley-stilen», hvor selskapene har store campuser med sykler, uteområder, Saccosekker og en plass du ikke skal trenge å dra hjem fra i det heletatt.

Vi vil legge oss på en litt annen stil enn begge disse ytterpunktene.

 

Alvs nye kontorer

Vi har jobbet sammen med Krohnark i utformingen av de nye kontorene våre. Heidi Krohn Olsen i Krohnark var veldig tidlig tydelig på at vi burde utforme kontorene våre som et hjem, og denne ideen tente vi raskt på. I denne E24-Podden forteller blant annet Heidi om hvilke tanker hun har for fremtidens kontor.

Vi vil at det å komme til våre kontorer skal føles som å komme hjem.

Vi vil at det å komme til våre kontorer skal føles som å komme hjem. Komme til sitt andre hjem. Et hjem som skal innby til både sosial kontakt og til god og effektiv jobbing.

På kontorene til Alv skal man møte blide kollegaer, engasjerte personer å diskutere med, men også gode stoler å slappe av i, bordtennisbord og shuffleboard for å ha det morsomt, samt et stort kjøkken og spisestue, hvor overtidsmat, eller andre sosiale og faglige arrangementer kan finne sted.

Pløensgate 1 - 2.etg    Pløensgate 1 - 3.etg

 

Fra kontor til et hjem

Det å få et kontor til å se ut som et hjem, har vi gjennom planleggingsfasen opplevd at er mye vanskeligere enn man skulle tro. Det første vi måtte gjøre var å bli kvitt den typiske T-profil himlingen som de fleste kontorer har. Altså de kvadratiske takplatene som man kan løfte opp. Det er ingenting som signaliserer kontormiljø mer enn det.

Det neste var selvsagt å lage et mye større kjøkken, samt få inn andre rom som man forbinder med et hjem, som f.eks et «Normalt» bad og en god lounge/stue. Det er imidlertid en rekke andre faktorer som også må på plass for å få et kontor til å fremstå som et hjem. Parkett, peis, bord i stedet for pulter og gardiner og tekstiler, er noen av elementene vi trekker inn.

Kontorene har høy grad av fleksibilitet. De skal romme funksjonelle arbeidsplasser, men skal også lett kunne ryddes, slik at større områder for allmøter, techtalks og/eller middager kan tilgjengeliggjøres. Kontorene har selvsagt mer ordinære møterom og arbeidsplasser, men også mange mer uformelle områder som kjøkkenkroker, lounge og gaming-område.

 

Fleksibilitet er viktig

Kontorene har kun 8 formelle arbeidsplasser med hev-senk-pulter. Samtidig er de designet slik at over 60 personer har mulighet til å jobbe der samtidig, hvis de mer uformelle arbeidsstasjonene tas i bruk.

Dagens og morgendagens arbeidstakere trenger ikke i like stor grad formelle arbeidsstasjoner.

Vi har mange områder hvor man kan sette seg enten alene, eller jobbe i større eller mindre grupper. Denne fleksibiliteten gjør at kontorene fungerer for oss når vi er 20 personer som nå, men også når vi vokser til både 40, 60 og til og med til 80 medarbeidere.

Dagens og morgendagens arbeidstakere trenger ikke i like stor grad formelle arbeidsstasjoner. Har man et godt og inspirerende sted å sitte, løser laptop og wifi og eventuelt en tilgjengelig stikkontakt, det meste annet du har av behov for en arbeidsplass.

 

Hovedhensikten med nye kontorer

Det aller viktigste er likevel at konsulentene skal ha lyst til å komme inn på kontoret.

Uten samhold er Alv kun en samling enkeltkonsulenter. Jeg mener imidlertid at det kreves mer av fremtidens konsulenter enn kun å være seg selv.

Vi tror nemlig at det skjer bra ting når folk møtes. Det er da de gode samtalene oppstår, og det er da man setter av 5 minutter til å hjelpe den andre med det de snakket om på Slack et par dager tidligere. Det er da man faktisk tar opp de tingene som man har irritert seg over de siste ukene, men som det har vært vanskelig å formidle på en god måte over Teams.

 

Kontoret er kjernen i Alv

Uten samhold er Alv kun en samling enkeltkonsulenter. Jeg mener imidlertid at det kreves mer av fremtidens konsulenter enn kun å være seg selv.

Utviklingen innen IT og systemutvikling har aldri gått raskere. I Alv får konsulentene mulighet til å holde seg oppdatert på nye trender og erfaringer gjennom å lære av hverandre. Annenhver fredag trekker vi hele selskapet inn på kontorene våre for å utvikle hverandre faglige og for å bli enda bedre kjent. Vi mener at det er de nye kontorene våre som danner grunnlaget for å skape Norges mest attraktive konsulentselskap.

Hvis du synes det høres spennende ut å jobbe i Alv og du har kompetanse innen systemutviklingsdomenet, ikke nøl med å ta kontakt med oss på hei@alv.no. Hvis oppussingen holder planen, flytter vi inn i nye lokaler i Pløensgate 1 på Youngstorget, i desember i år. Følg oss gjerne på reisen gjennom videoserien  vår, hvor vi publiserer nye episoder hver tirsdag kl 10.00.

Del denne artikkelen:
Marcus Sahlin Pettersen
Daglig leder og Prosjektleder