Fra startup til scaleup. 4 fokusområder framover
Marcus Sahlin Pettersen
17.10.2019
Ledelse
Bygge selskap

Det som er gøy med å starte et selskap, er mye av det samme som ofte også er utfordrende.  Det er ingen som setter begrensninger for hva man skal gjøre, og det er fantastisk å se initiativ gå fra ide til virkelighet, på relativt kort tid.

 

Samtidig ser vi nå, et halvt år etter at vi startet, at vi er kommet til et punkt hvor vi er nødt til å prioritere bedre.

Vi har ikke lenger kapasitet til å hoppe på hvert eneste initiativ. Alv begynner å ta form som selskap, noe som gjør at de aktivitetene vi starter, bør være med å ytterligere forsterke den merkevaren vi bygger og den retningen vi beveger oss i. Hvor går veien videre nå? Hvilke endringer betyr det for Alv? Hva er fokus framover?

 

"Vår kanskje viktigste lærdom så langt har vært at alt vi gjør, må vi gjøre fullhjertet"

 

Vår kanskje viktigste lærdom så langt har vært at alt vi gjør, må vi gjøre fullhjertet. Det betyr også at vi i tiden framover, må prioritere bort noe, slik at vi kan fokusere fullt og helt på resten. De fire områdene vi bruker omtrent all tid på i dag er rekruttering, markedsføring, kulturbygging og kunder.

 
Rekruttering

Det meste av det vi gjør, ønsker vi at skal kulminere i rekruttering. Arbeidsmarkedet for IT-konsulenter er svært bra, og det er ikke lett å få ansatt personene vi ønsker oss. Selv om vi ønsker å vokse raskt, er vi veldig bevisste på at vi skal vokse med de riktige personene. Vi er mye heller 15 riktige personer om ett år, enn å senke kriteriene for hvem vi ansetter.

 

For at et lite og nystartet selskap skal kunne rekruttere, er vi avhengig av at folk kjenner til oss. Ikke bare må de vite at vi finnes, men vi må også greie å nå ut med budskapet om hvem vi er, og hva som gjør oss annerledes og bedre.

 

"Vi er mye heller 15 riktige personer om ett år, enn å senke kriteriene for hvem vi ansetter"

 

Vi har vært bevisste fra første dag at vi ikke ønsker å gå i direkte konkurranse om oppmerksomheten med de store i markedet. Hvis vi begynner å konkurrere på deres hjemmebaner, som blant annet er større konferanser, rekruttering på universitetene eller i tradisjonelle kanaler som for eksempel finn.no, kommer vi til å drukne og dermed være usynlige. Samtidig er dette svært dyre kanaler, både når det kommer til pengebruk og tids- og ressursbruk.

 

Vår målsetting er derfor heller at vi skal skape oppmerksomhet rundt Alv gjennom andre kanaler, og da primært de som er nevnt under i denne bloggposten.

 
Markedsføring

Markedsføring er trolig det vi bruker mest tid på, etter oppdrag hos kundene våre selvsagt.

Det å bygge et navn og en merkevare, er noe som tar tid og som er krevende. I tillegg er det et område som kan bli så omfattende som man bare vil. Det er en uendelighet av arenaer hvor vi kan jobbe for synlighet og uendelig med penger man kan bruke på markedsføring, og det meste vil bidra til økt synlighet.

 

"Vi er bevisste på at vi både skal være synlige ved å vise hvordan hverdagen er i Alv, men også ved å dele kunnskap og kompetanse"

 

Vi har valgt de kanalene der vi ikke bare blir synlige, men der vi i størst mulig grad kan vise hvem vi er, og la folk bli kjent med oss.

 

Etter litt prøving og feiling, har vi i Alv valgt å fokusere på videoserien vår, samt synlighet i sosiale medier.  Vi er bevisste på at vi både skal være synlige ved å vise hvordan hverdagen er i Alv, men også ved å dele kunnskap og kompetanse. Det siste gjøres primært gjennom blogger og techtalks.

 

Framover håper vi å kunne utnytte det innholdet vi produserer bedre i flere kanaler. Dette fordi det å produsere godt faglig innhold tar tid, så når vi først lager noe, ønsker vi å bruke det flere steder.

 

Det betyr at en Techtalk, i tillegg til selve arrangementet, kanskje kan bli både en bloggpost, flere instagrambilder og også kanskje et viktig innslag i en episode av videoserien. På den måten får vi utnyttet kapasiteten vår maksimalt.

 

Vi har nå ansatt Jakob, videomannen vår i Alv, så framover håper vi å kunne produsere mer video, både internt for markedsføring, faglig både internt og eksternt, og også muligens tilby promoterings-, informasjons-, innføring- og/eller opplæringsvideoer til kunder som en konsulenttjeneste.

 
Kulturbygging

Vi ønsker at Alv skal være et sted medarbeidere ønsker å jobbe lenge. Det skal være en arbeidsplass hvor man utfordres og utvikles, og samtidig et sted hvor vi har det morsomt på veien. Dette har for så vidt vært greit å få til så lenge vi har vært 5-10 personer, men nå som vi vokser, blir det en utfordring å få involvert alle sammen i like stor grad.

 

Jeg håper vi framover greier å se samme engasjement til å bygge Alv og samme samhold selv om vi blir både 20, 30 og 40 medarbeidere.

 

"Vi ønsker at Alv skal være et sted medarbeidere ønsker å jobbe lenge"

 

Hvordan vi skal greie dette har vi foreløpig ikke helt svaret på, men vi tror at å investere ofte i lavterskel sosiale og faglige arrangementer er en av veiene å gå.

 

Vi har Alv-fredag annenhver fredag, hvor alle medarbeidere møtes på kontoret vårt. Vi har fredagspilser som ikke trenger å vare lenge, men hvor det er greit å bare stikke innom for en øl eller en brus, før man tar kvelden med familien.

 

Vi har også lagt til rette for at det er enkelt å komme inn på kontoret for en god lunsj eller en runde bordtennis når det måtte passe. Samtidig tror vi engasjement drives og holdes når folk for lov til å ta ansvar og eierskap til ting de brenner for. Dette jobber vi for å beholde også framover.

 
Kunder

De siste månedene har vi fått nye spennende kunder.

 

Framover håper jeg vi kan begynne å utvikle disse og vise for dem at Alv er mer enn enkeltkonsulenter som kun leies ut hode for hode. Alv skal være en partner for kundene våre som de kan stole på at alltid gjør det beste for dem. For å få til dette, må vi sørge for at alle i Alv er både kjent med og lever Alv-kulturen.

 

Vi ansetter konsulenter fra hele bransjen. Det er imidlertid avgjørende for oss at Alv-konsulenter kjennes igjen av kundene våre og at det ikke er noen tvil om at alle i Alv er faglig kompetente og samtidig er partnere man kan stole på at alltid gjør det beste for kunden. Denne kulturbyggingen har vært lett fram til nå, når vi har vært få personer som alle kjenner hverandre godt og som har denne kulturen i ryggraden.

 

Framover må vi imidlertid legge mer tid i onboardingsprosessen, samt ha fokus på at alle kommer godt nok inn i miljøet, både faglig og sosialt, slik at ingen kunder er i tvil om at det er en Alv de har fått gleden av å få hjelp av.

 
Veien videre

Etter 6 måneder begynner Alv å finne retningen videre. Vi leverer allerede verdi til kundene våre, og vi har lagt et veldig godt grunnlag for kulturen vi ønsker internt.

 

For tiden bruker vi mye tid på å sørge for at tankegangen vår, verdiene våre og kulturen vår er skalerbar, slik at vi kan gjennomføre den veksten vi ønsker oss uten å miste kulturen på veien.

 

Hvis du synes Alv virker som et spennende sted å jobbe, må du gjerne ta kontakt med oss for en uforpliktende kaffeprat.

https://www.alv.no/no/rekruttering

Del denne artikkelen:
Marcus Sahlin Pettersen
Daglig leder og Prosjektleder