Fem refleksjoner etter de første to månedene
Marcus Sahlin Pettersen
19.07.2019
Ledelse
Bygge selskap

Vi rakk ganske nøyaktig to måneder i oppstarten av Alv, før sommerferien kom. Ferien gir rom for å reflektere litt. Her kommer derfor fem ting som oppsummerer oppstarten av konsulentselskapet Alv.

Nettverk er viktig

I større etablert selskap finnes det et maskineri rundt deg, og mye går av seg selv. Både kunder og mulige ansatte vet hvem selskapet er og hva det driver med.

 

I et nystartet selskap er det annerledes.

 

Vi har i oppstarten av Alv brukt nettverket vårt aktivt, både for å finne riktige medarbeidere og for å opprette kontakt med spennende kunder.

 

En av de store fordelene med å være konsulent, er det store nettverket man bygger. Det er gjennom dette nettverket vi har funnet de fleste av de ni medarbeiderne vi har signert til nå, og det er også gjennom dette nettverket vi har opprettet spennende kunderelasjoner.

 

Vi opplever en enorm positiv respons fra nettverket, både med tanke på samarbeid og at de heier på oss, noe som igjen hjelper oss med å spre ordet om alv i markedet. Dette har vært, og er fremdeles til uvurderlig hjelp for oss i oppstarten.

 

Kommuniser endringer fortløpende

I oppstarten av et selskap skjer det svært mye, hele tiden. Ting vi var enige om i går, er ofte enten blitt forkastet, eller endret i dag, og trolig vil det være en tredje og enda bedre løsning i morgen.

 

Samtidig er det avgjørende at alle i selskapet drar i samme retning og at alle vet hva slags selskap vi er, hva vi driver med og hva vi ønsker å oppnå.

 

Det er også avgjørende at alle får være med å sette retning og få fram det som er viktig for dem. Det er jo tross alt noe av fordelene med å jobbe i et nystartet selskap, nemlig at man får være med å sette retning.

 

Kontinuerlig kommunikasjon er derfor avgjørende for at alle skal greie å holde seg oppdatert.

 

Vi sverger til slack. Det første vi gjør etter å ha signert en ny medarbeider, er å legge til vedkommende til vår slack. På den måten sikrer vi at alle er godt inne i tankegangen og utviklingen i selskapet, allerede før de faktisk begynner.

 

Markedsføring må til

Nettverk er vel og bra, men vi ønsker selvsagt å gå bredere enn det, både når det kommer til kunder og mulige medarbeidere. Her kommer markedsføring inn. Dette er kanskje den delen vi har brukt mest tid på i oppstarten av Alv.

 

Vi har klokketro på inbound marketing. Altså markedsføring ved å skape innhold som interesserer andre, i stedet for kun å spy ut navnet og budskapet vårt i tradisjonelle kanaler, eller å drive med annen oppsøkende markedsføring. 

 

De første to månedene har vi satset på blogginnlegg, samt opprettholde aktivitet i sosiale kanaler som linkedin, facebook og instagram. Her viser vi hva vi gjør, hvem vi er og hva vi tenker.

 

Det er ikke alltid like lett å måle effekten av slik markedsføring, da det ikke er snakk om å close salget der og da, men heller å på et generelt nivå øke oppmerksomheten rundt Alv og det vi står for. Vi ser imidlertid likevel at det fungerer. Aktiviteten på innleggene våre øker for hvert innlegg og vi merker at Alv-navnet blir stadig mer kjent i markedet.  Vi har nå over 100 følgere på Instagram, nesten 200 på Facebook og hver nye bloggpost blir lest av flere personer enn forrige post.

 

Så selv om det tar mye tid, er dette noe vi kommer til å fortsette med framover. Trolig i forsterket grad, sammenlignet med det vi gjør i dag.

 

Ting tar tid

For en utålmodig sjel, er det virkelig en prøvelse å starte nytt selskap. Selv om beslutningsveiene er korte og det skal lite til for å oppnå konsensus i gruppa, tar tingene vi jobber for å oppnå, ekstremt lang tid.

 

Spesielt gjelder dette rekruttering. Det tar minimum 3 måneder fra en person er signert, til vedkommende faktisk begynner.

 

For oss er tre måneder å anse som en evighet!

 

I mitt hode er vi i dag 9 ansatte i Alv. Dette er jo imidlertid bare på papiret. I praksis er det kun tre som har begynt, mens en til begynner i august, to i september, en i oktober og resten utover høsten. Dette betyr at jeg i hodet hele tiden ligger minimum 3 måneder foran det som faktisk er tilfellet.

 

Så lenge utviklingen er positiv, noe den uten tvil er, gjør imidlertid ikke dette noe, selv om jeg gjerne skulle sett at alle begynte allerede i går.

 

Fy f*** så morsomt det er

Den viktigste refleksjonen er nok likevel hvor utrolig morsomme de siste månedene har vært.

 

Det at vi allerede nå er ni signerte, at vi merker en interesse fra store deler av markedet, at vi har kommet oss inn i Oslos beste kontorlokaler, at vi har fått på plass både kunder og oppdrag, og ikke minst at vi rett før sommeren gjennomførte en sommeravslutning med alle ni signerte og fikk endelig oppleve hvilken fantastisk gjeng vi faktisk er, er MYE mer enn jeg hadde drømt om før vi begynte.

 

Ja, det er mye jobb, og det er stadige nye utfordringer som vi må greie å løse hver eneste dag, men nå som vi har alt det formelle på plass, og har fått på plass en fantastisk base av personer til å bygge selskapet videre på, er jeg ikke tvil om at vi kommer til å ha det minst like morsomt etter sommeren.

 

Jeg greier nesten ikke vente på å ta tak igjen så fort sommerferien er over.

 

Hvis du synes dette høres spennende ut, og vil vite mer, håper jeg du tar kontakt med oss!

 

God sommer!

Del denne artikkelen:
Marcus Sahlin Pettersen
Daglig leder og Prosjektleder