Fem grunner til at jeg liker å være konsulent
Kristin Bjerke
30.07.2019
Ledelse
Prosjektledelse

Det er mange meninger om hva konsulenter gjør, hvilken verdi vi gir og om man som bedrift bør leie inn konsulenter eller ikke.

 

Jeg vil fortelle dere om de fem viktigste grunnene til at jeg valgte konsulentyrket, og hva jeg liker så godt med det!

Sommerferien er over for min del i år, og jeg er tilbake på jobb. En jobb som jeg synes er spennende og som jeg brenner for.

 

Det å starte opp etter å ha ladet batteriene, fått nye impulser og hatt en pause, er noe jeg alltid har likt. Derfor passer det meg perfekt å få debutere i Alv-bloggen med første innlegg etter ferien!

 

Det er mange meninger om hva konsulenter gjør, hvilken verdi vi gir og om man som bedrift bør leie inn konsulenter eller ikke.

 

Jeg vil fortelle dere om de fem viktigste grunnene til at jeg valgte konsulentyrket, og hva jeg liker så godt med det!

 

1. Vi løser problemer

 

Bedrifter har ofte lange beslutningsprosesser. Mange jobber lenge med budsjetter og nødvendig aksept i organisasjonen før prosjekter blir igangsatt.

 

Konsulenter blir som regel involvert først når det er besluttet at man ønsker å endre, bygge eller gjennomføre noe. Vi konsulenter får da komme inn og ta fatt på problemløsningen.

 

Det er da, i mine øyne, den spennende delen begynner!

 

2. Nye perspektiver og muligheten til lære mange nye ting

 

Som konsulent får du fordype deg i problemstillinger som bedrifter har, innenfor domener som ofte er ukjent for oss fra før. Vi får sette oss inn i nye rammeverk og plattformer som løsninger skal bygges på.

 

"Det er spennende å se hvordan arbeidet vi gjør hver dag, sakte men sikkert bidrar til permanente endringer i arbeidshverdagen til kundene våre."

 

 

Vi får møte og samarbeide med nye mennesker ute hos kunden, som ofte jobber eller tenker på andre måter enn vi er vant med. Folk som brenner for jobben sin, folk som hater de gamle systemene og som heier på at vi skal lage nye løsninger.

 

Vi møter også de «vanskelige» kundene, og sluttbrukerne som ikke ønsker endring, eller som er negative, eller som rett og slett skjeller deg ut. Alle med perspektiver vi trenger for å lære mer og for å kunne lage enda bedre løsninger.

 

Alt dette gjør at vi får nye impulser og at vi lærer nye ting og utfordres hele tiden.

 

Det er spennende å se hvordan arbeidet vi gjør hver dag, sakte men sikkert bidrar til permanente endringer i arbeidshverdagen til kundene våre. Jeg brenner for at den dagen vi forlater kunden, har vi satt spor etter oss.

 

3. Livet som konsulent er intenst

 

Som konsulent går de fleste dager på høygir, og jeg elsker det.

 

Aldri har jeg lært så mye og utrettet så mye på kort tid, som etter jeg ble konsulent. Vi jobber som oftest prosjektbasert, og når prosjektet er ferdig, går vi videre til neste prosjekt.

 

I min verden betyr dette at vi går fra høydepunkt til høydepunkt, uten at vi trenger å være med på de kjedelige periodene imellom.

 

Den intense hverdagen med prosjektrelatert jobbing gjør også at vi knytter nære relasjoner til de vi jobber med, både kunder og kollegaer. Jeg er faktisk overrasket over hvor fort man som konsulent greier å skape et fungerende og produktivt arbeidsmiljø.

 

"Når man går inn i et slikt samarbeid, og i et slikt team, er man aldri helt den samme når man kommer ut på den andre siden."

 

Når man blir godt kjent og får tillit til hverandre, tør man gi hverandre tilbakemeldinger, være direkte, være ærlige og faktisk jobbe aktivt med å bli bedre, - hver eneste dag.

 

Når man går inn i et slikt samarbeid, og i et slikt team, er man aldri helt den samme når man kommer ut på den andre siden.

 

4. Akselerert erfaringsbygging

 

Som konsulent får du fort både tre og fire prosjekter under beltet i løpet av et par år.

 

Før jeg ble konsulent, har jeg flere ganger tenkt «skulle ønske jeg kunne gjennomført dette en gang til, da skulle jeg gjort det litt annerledes». Som konsulent får du faktisk lov til det. Selv om ingen prosjekt og ingen kunde er like, er det utrolig mye læring å ta med seg fra prosjekt til prosjekt.

 

Dette kombinert med muligheten til å spesialisere seg på en type leveranser og prosjekter kan man som konsulent akselereres prosessen mot å bli en ekspert.

 

5. Fokus på å skape verdi og suksess for kunden

 

Målet som konsulent er først og fremst å skape verdi for kunden. Vi er ikke faste ansatte ute i oppdrag, så prosjekter eller engasjementet kan avvikles hvis man skulle se at arbeidet ikke fører frem, – og det skjer selvfølgelig at konsulenter og prosjekter ikke skaper verdi.

 

"For meg er det viktig å være ærlig med meg selv om prosjektet mitt og jeg skaper verdi."

 

Det at vi jobber prosjektbasert og i stor grad definerer mål for det vi skal oppnå i starten av et prosjekt, gjør det også lettere å måle verdi og oppnådd suksess for kunden. I tillegg får vi ærlige og direkte tilbakemeldinger fra de aller fleste kundene vi jobber med.

 

For meg er det viktig å være ærlig med meg selv om prosjektet mitt og jeg skaper verdi. Det er viktig for meg å vurdere om jeg er riktig konsulent for oppdraget, og om jeg burde ta den vanskelige praten med kunden for å foreslå endringer.

 

Det å være i en situasjon hvor jeg hele tiden må forholde meg til verdiskapningen og resultatene kunden forventer, er noe som motiverer meg, driver meg og som gjør at jobben min føles meningsfylt.

 

Hvorfor jeg elsker jobben min?

 

Jeg har en meningsfull jobb! En jobb hvor jeg utgjør en forskjell for kunden, og for de andre jeg jobber sammen med hver dag.

 

En jobb hvor jeg får lære nye ting og utvikle meg selv, og det gjør at jeg gleder meg til å dra på jobb (nesten) hver morgen.

 

Jeg gleder meg til å se hva denne sensommeren og høsten har å bringe. Håper alle sammen får en bra jobbstart!  

Del denne artikkelen:
Kristin Bjerke
Senior Prosjektleder og Markedsansvarlig