Alv Logo
Del

Jobber dere egentlig, eller er det bare fest og moro?

Det spørsmålet har jeg fått ganske mange ganger siden vi startet Alv i 2019, og jeg må ærlig innrømme at vi har det ganske mye moro. Det betyr imidlertid på ingen måte at vi ikke jobber. Faktisk mener vi at noe av det viktigste vi gjør som selskap, er å ha det moro sammen. Ikke fordi det i seg selv er verdiskapende, men fordi det er slik vi blir bedre kjent. Gjennom å bli bedre kjent med hverandre, blir vi mer sammensveiset. Når det skjer, er vi bedre rustet til å utvikle både oss selv og hverandre. Til syvende og sist gjør dette at vi kan gi høyere verdi til kundene våre.

En av våre grunnleggende målsettinger som selskap, er at vi skal gjøre og tilby ting til våre medarbeidere, som de ikke ville fått tilbud om eller mulighet til, hvis de ikke jobbet i selskapet. Dette kan være alt fra oppdragene vi har hos kundene våre, til det faglige miljøet vi har i selskapet, til tilgang til og bruk av kontorene våre som er utformet som et hjem, til de sosiale og faglige arrangementene vi har gjennom året.

Det største, og uten tvil mest kostbare sosiale arrangementet vi har i løpet av året, er Blåturen. Den har vi arrangert hvert år siden oppstart. En Blåtur er en tur hvor de som skal på turen, drar ut i det blå. De vet altså ikke hvor turen går, eller hva turen inneholder. Hittil har vi vært i Sölden i Østerrike i mars, utenfor Paris i Frankrike i november og nå sist i Split i Kroatia i august.

Alle turene har gått fra torsdag ettermiddag til søndag kveld. Alv dekket alt på hele turen, inkludert tapet av fakturering for alle konsulenter fredag.

Et av hovedmålene med Blåturene våre i Alv er å skape opplevelser som det er vanskelig å få utenfor selskapet.

I år møtte 36 Alver opp på Gardermoen uvitende om hvor de skulle på tur. Alt de visste var at de skulle pakke til «sydentur». Siden vi stadig vokser, valgte vi i år å alliere oss med et reiseselskap. På så få dager, og det aktivitetsnivået er du avhengig av at logistikken er sømløs. Du har få feiltrinn fra noe er perfekt, til at det blir middelmådig. Vi valgte i år beCuriou, et norsk reiseselskap som skreddersyr opplevelser for kravstore kunder. Få ganger har vel den beskrivelsen vært mer treffende, fordi selv om beCuriou kom med forslagene og leverte et fantastisk resultat til slutt, så var vi sikkert gjennom 50 iterasjoner før vi begynte å si oss fornøyd med opplegget. Vi vet nemlig hva vi vil oppnå for våre medarbeidere.

Heldigvis viste det seg at Kenneth Cai hos beCuriou raskt skjønte hva vi ville. Han imponerte for øvrig alle i selskapet allerede ved ankomst, da han hilste på alle med navnene sine, som han hadde memorert før vi ankom. Dette satte standarden for resten av turen.

Nok en gang dreier det seg om opplevelser de ikke så lett, eller så ofte får mulighet til å oppleve hvis de ikke var i Alv. Hvis du leser videre, vil du forhåpentligvis skjønne mer om hva jeg sikter til.

Skape opplevelser og minner utenom det vanlige

Når vi først samler hele selskapet og trekker alle ut fra fakturerbare oppdrag hele fredag, benyttet vi selvsagt anledningen til å begynne fredagen med fokus på fag, Alv og strategi. På agendaen denne gangen sto elevator pitch for selskapet. Dette høres kanskje banalt ut, men for oss handler det om å synkronisere hvordan alle medarbeidere i Alv ser på selskapet. Hvis vi skal greie å trekke i samme retning, må vi være sikre på at alle sikter mot samme mål.

Etter faglig del og lunsj ute på terrassen til hotellet, fikk alle mulighet til å gjøre det de selv ville i tiden frem til middag kl 19. Mange valgte å ta turen inn til Split sentrum, mens andre tok turen ned på stranda. En av tilbakemeldingene fra tidligere turer har vært at selv det er utrolig moro med masse opplevelser, er det en fare for at alle inntrykk kveler hverandre litt, hvis det ikke gis litt rom til egentid mellom slagene.

Et av hovedmålene med Blåturene våre i Alv er å skape opplevelser som det er vanskelig å få utenfor selskapet. Det å gå om bord på en 80 fots yacht og bli servert forfriskninger og kanapeer på dekk i solnedgangen, faller for min del absolutt inn under den kategorien. Vi fortsatte kvelden med middag inne på båten.

Under middagen ble årets Alv Awards avholdt. Dette er en årlig utdeling hvor vi kårer årets lagbygger og årets Alv. Vinnerne av disse prisene får med seg en vandrepokal hver med navnene sine inngravert. I tillegg har vi vært år ulike priser til personer som har utmerket seg spesielt det siste året. I år delte vi derfor også ut årets SosiAlv og årets Komiker.

Lørdag morgen var det oppmøte i havna allerede kl 09.00. Da sto det fire RIB-båter og ventet på oss og vi tok fatt på en times lang, actionfylt tur til Hvar. På veien ble det både bølgehopping og stopp i en vik for forfriskninger og bading i krystallklart vann.

Etter en guidet tur i Hvar og en treretters lunsj på en av de bedre havnerestaurantene i byen, fikk Alvene velge selv hva de ville gjøre videre. Noen valgte å bli igjen i Hvar for å ta turen opp til festningen, noen valgte å ta en RIB direkte tilbake til hotellet for litt avslapping og egentid, mens noen valgte å ta en RIB ut til en liten lokal bar som kun var tilgjengelig via båt. Personlig var dette høydepunktet på turen for min del. Det å sitte på bryggekanten med en Piña Colada i hånda og fortelle skrønerhistorier med andre Alver, var priceless.

Etter en RIB-tur tilbake til hotellet i Split ble siste middag på turen avholdt på strandbaren til hotellet. Etter mye diskusjon fikk også Jakob til slutt lov til å slå på gongen som restauranten hadde.

Søndag ble en lang reisedag for de fleste, og fire dager på tur føltes som akkurat passe.

Sosialisering er ferskvare

Spørsmålet som er verdt å stille seg etter en slik tur, er om det er verdt det? 

Burde vi heller som selskap økt lønna til hver enkelt med 25 000, i stedet for å svi det av på en Blåtur til Split fra torsdag ettermiddag til søndag kveld? Fordi det er omtrent det turen koster per hode, og da har jeg ikke en gang tatt med det tapte inntektene av å trekke konsulentene ut av oppdrag en hel arbeidsdag (fredag).

Ikke overraskende mener jo vi at Blåturen er verdt det. Vi mener at den er en investering som gir mye mer tilbake til våre ansatte, enn en eventuell tilsvarende lønnsforhøyelse ville gjort. Jeg tror ikke det nødvendigvis gjelder for alle selskaper og for alle medarbeidere, men for Alv ligger det helt grunnleggende at vi ønsker å være et selskap hvor det skal være mulig å utvikle seg raskere, enn det er mulig å få til andre steder. Det å holde våre medarbeidere engasjerte og motiverte over tid er da helt avgjørende. En lønnsforhøyelse blir fort en hygienefaktor, men det vi har lært om oss selv og om hverandre, og måten vi kommer nærmere hverandre på gjennom disse Blåturene, er noe som varer.

Derfor har vi allerede begynt å planlegge neste års Blåtur, men før den tid står det både julebord, AlvFredag Spesial og en rekke AlvFredager for tur. Sosialisering er nemlig ferskvare det også..

Del
Les også
Les mer

Hvorfor investere i fremtidens kontor?

Denne uka signerte vi kontrakt på nye kontorer. I disse tider, hvor mange vurderer å flytte til mindre kontorer og heller prioritere hjemmekontor, gjør Alv sin klart største investering noensinne, ved...

Hvorfor investere i fremtidens kontor?

Start et selskap
Ledelse
Marcus Sahlin Pettersen - 1/1/1970
Les mer

2023 – året for utvikling, enten man ville eller ikke

Vi ender året totalt sett med overskudd. Det er jeg veldig stolt over, fordi dette har vært et tøft år. Heldigvis ligger det mye positivt i utfordringer. Det tvinger oss...

2023 – året for utvikling, enten man ville eller ikke

Start et selskap
Marcus Sahlin Pettersen - 12/21/2023
Les mer

3 ting som blir avgjørende for Alv i 2022

Siden oppstart har vi vokst til over 35 signerte personer i dag, og det beste av alt er at vi har greid å ansette de riktige personene. De som vi...

3 ting som blir avgjørende for Alv i 2022

Start et selskap
Marcus Sahlin Pettersen - 12/24/2021