Alv Logo
Del

Et maraton med 5 motbakker

Det er på tide å vurdere året som er gått, samt tenke på året som kommer. Derfor vil jeg i denne bloggposten ta for meg de fem største utfordringene jeg mener Alv står ovenfor i 2020. Før jeg gjør det, vil jeg imidlertid dvele litt ved det vi har fått til i 2019.

Dette innlegget ble først publisert i Alvs interne nyhetsoppdatering, hvor jeg ukentlig oppsummerer uka som er gått, samt skriver litt om tankene fremover.

Høydepunkter i 2019

2019 har vært et fantastisk år, og jeg hadde aldri trodd vi skulle kommet så langt som vi faktisk har gjort siden oppstarten i mai i år.

Vi har hatt mange høydepunkter. Lanseringsfesten i juni, oppstart og gjennomføring av videoserien vår, Alvs første firmatur og kontorene våre på Youngstorget i Oslo, er noen av disse. Jeg velger likevel å heller trekke frem et punkt, og det er folkene og engasjementet i Alv, da det uten tvil er det største høydepunktet for meg i 2019.

Det er i 2020 Alv virkelig skal ta skritt. Det er da Alv skal etablere og videreutvikle det som ble påbegynt i 2019.

At Alv greide å bli 15 signerte i løpet av de første månedene av Alv, er helt fantastisk.

Et raskt google-søk viser at gjennomsnittlig ansatte i en virksomhet i Norge er 9 personer. Alv er med andre ord allerede et selskap godt over gjennomsnittet i Norge. Det setter ting litt i perspektiv.

Men det er jo ikke bare antall som betyr noe. Faktisk betyr kvaliteten mye mer. Det er også det som gjør meg mest ydmyk for hva Alv har oppnådd så langt.

Det finnes mange flinke konsulenter rundt omkring, men jeg må ærlig innrømme at jeg er utrolig stolt av den gjengen Alv er i dag. Jeg kunne ikke tenke meg en bedre gjeng å bygge et selskap med.

Det er folkene og engasjementet som gjør at jeg gleder meg til å ta fatt på 2020 og bygge Alv videre.

Det er i 2020 Alv virkelig skal ta skritt. Det er da Alv skal etablere og videreutvikle det som ble påbegynt i 2019.

Under følger derfor min topp 5-liste for de største utfordringene Alv står ovenfor i året som kommer.

De fem største utfordringene i 2020

Kontorene

Vi har vokst ut av kontorene våre. Mer mentalt enn fysisk foreløpig, men det gjør ikke noen forskjell.

Alv trenger noe eget for å bygge den kulturen vi ønsker. Vi trenger et sted som medarbeidere har lyst til å komme inn til. Et sted vi kan kalle vårt eget og et sted hvor vi kan bygge det vi har tro på.

Jeg er sikker på at nye kontorer er en av de viktigste tingene Alv skal gjøre gjennom 2020 for å bygge og vise frem særpreget i Alv tydeligere.

Kontorene vil bli den største investeringen Alv gjør i året som kommer. Det koster å få kontorene vi ønsker oss, både i tid og penger. Jeg er imidlertid helt sikker på at det kommer til være verdt det. Jeg gleder meg veldig til å få det på plass.

Få frem særpreget

Hva er det som skiller Alv fra andre konsulentselskaper.

Hva er det som gjør Alv unikt?

Vi mener dette handler om kulturen vi bygger. Men hvordan skal man klare å kommunisere dette ut på en tydelig måte? Alle kan bruke fluffy ord om verdier, men hvordan få kommunisert handlingene og væremåte? Her har vi erkjent at vi ikke er tydelige og flinke nok.

Svaret på spørsmålet bør ligge i ryggraden til alle som jobber i Alv, og svaret bør være så enkelt og så selvsagt at det kan forklares og forstås av alle raskt. For å få til dette, må vi bli tydeligere i kommunikasjonen vår.

Rekruttering

Alv har vært flinke på rekruttering i 2019. Selskapet har hatt en rask vekst, og personene vi har vokst med har vært av beste kvalitet. Slik skal vi fortsette også fremover.

Jeg tror vi har mye å gå på når det kommer til rekrutteringsprosessen vår. Dette gjelder i alle ledd, fra å identifisere kandidater, til gjennomføring av selve prosessen, til selve signeringen.

Vi outsourcer ikke rekrutteringen, vi kommer til å insource rekrutteringsbyrået.

Jeg håper derfor at vi i begynnelsen av 2020 kan ta mer aktivt tak i dette. Vi er allerede i dialog med et eksternt rekrutteringsselskap, som jeg håper vil kunne hjelpe oss til å få kontakt med flere potensielle kandidater. I tillegg vil vi gjennom økt tilstedeværelse inne på kontoret (se neste punkt), forhåpentligvis greie å følge opp alle leads og prosesser bedre enn vi har gjort de siste månedene.

Også denne delen gjør vi ulikt fra de fleste andre. Vi outsourcer ikke rekrutteringen, vi kommer til å insource rekrutteringsbyrået.

Det som uansett er helt sikkert, er at vi aldri kommer til å la vekstønskene våre gå på bekostning av kvaliteten på de vi rekrutterer. Kvalitet vil alltid trumfe kvantitet.

Beholde fokus og trykk på gassen

Det å bygge et selskap som Alv fra bunnen av, er slitsomt. Hvis det er noe jeg har lært de siste månedene, så er det at man ikke kan ta for lett på oppgavene som kreves. Da vi fikk så å si alle ut i oppdrag, har trykket på det meste av det vi har gjort i byggingen av Alv internt, avtatt. Det er ikke noe som man la merke til med en gang, men ved at vi har gjort mange ting, litt dårligere de siste månedene, mener jeg at vi nå kan se ganske stor forskjell i det vi oppnår om dagen.

Den feilen skal vi ikke gjøre en gang til. Hvis vi mener alvor med at vi ønsker å bygge Alv som et flott selskap, er vi faktisk nødt til å investere tid i det. Derfor trekker vi fra begynnelsen av 2020 flere personer inn fra oppdrag, slik at de kan dedikere all sin tid til å bygge Alv videre.

Alv er nemlig ikke en sprint, men et maraton.

Da Alv startet tidligere i år, fikk vi mye oppmerksomhet fordi vi turte å satse. Det er der jeg ønsker å være. Jeg håper derfor at 2020 blir året hvor vi virkelig utfordrer oss selv og hverandre, og året hvor vi virkelig får satt Alv på kartet.

Ha det morsomt på veien

Den viktigste utfordringen for 2020 er likevel den samme utfordringen som var viktigst i 2019. Det er å sørge for at vi har det morsomt på veien. Alv er jobben vår. Det er den aktiviteten som de fleste i selskapet bruker det meste av sin våkne tid på. Det ville vært bortkastet, hvis vi ikke hadde det morsomt mens vi gjorde det.

Alv er nemlig ikke en sprint, men et maraton. Jeg har i alle fall planer om å drive med Alv i mange år fremover, og da vil jeg at det skal være lystbetont.

Det betyr imidlertid ikke at ALT vi gjør skal være morsomt. Skal vi lykkes, må vi få hendene skitne og gjøre grovarbeidet også. Men vi skal være gode på å feire underveis. Vi skal bli flinkere til å ikke la de små seirene gå forbi i stillhet. Det at vi fremdeles har en av champagnene vi fikk i gave på innflytningsfesten, er bare rett og slett for dårlig.

Vi har hatt mer enn nok suksesser i månedene som har gått, til at den burde vært borte for lenge siden.

Det å leve på gammel suksess er ikke morsomt. Det jeg synes er morsomt å utfordre oss selv, satse knallhardt og forhåpentligvis lykkes.

Jeg gleder meg veldig til året som kommer. 2019 har vært fantastisk, men jeg tror ikke det kommer til å nå 2020 til knærne en gang. Jeg gleder meg veldig til alt vi skal ta tak i 2020.

Del
Les også
Les mer

Hvorfor investere i fremtidens kontor?

Denne uka signerte vi kontrakt på nye kontorer. I disse tider, hvor mange vurderer å flytte til mindre kontorer og heller prioritere hjemmekontor, gjør Alv sin klart største investering noensinne, ved...

Hvorfor investere i fremtidens kontor?

Start et selskap
Ledelse
Marcus Sahlin Pettersen - 1/1/1970
Les mer

2023 – året for utvikling, enten man ville eller ikke

Vi ender året totalt sett med overskudd. Det er jeg veldig stolt over, fordi dette har vært et tøft år. Heldigvis ligger det mye positivt i utfordringer. Det tvinger oss...

2023 – året for utvikling, enten man ville eller ikke

Start et selskap
Marcus Sahlin Pettersen - 12/21/2023
Les mer

Jobber dere egentlig, eller er det bare fest og moro?

En av våre grunnleggende målsettinger som selskap, er at vi skal gjøre og tilby ting til våre medarbeidere, som de ikke ville fått tilbud om eller mulighet til, hvis de ikke jobbet i selskapet.

Jobber dere egentlig, eller er det bare fest og moro?

Start et selskap
Marcus Sahlin Pettersen - 9/26/2022